Nak tahu....Tolong klik iklan ni....

Pasangan Bahagia selamanya.....

Permata Hati ku....

PERADUAN

SEMPENA DENGAN BULAN KELAHIRAN
PUTERA & PUTERI-PUTERI KU 30/4
ZARITH ZAQUAN = 7THN
ZARITH ZYRA SOFEA = 4 THN
ZARITH ZYRA ALEEYA = 1 THN

" PERTANDINGAN GAMBAR PELIK ANAK-ANAK"
BERMULA 30/3/2012 - 30/4/2012

KLIK SINI


UNTUK KETERANGAN LANJUT
PEMENANG AKAN DI UMUMKAN PADA 2/5/2012

Friday, December 23, 2011

ULASAN: BUKU ANAI-ANAI DALAM PERKAHWINAN

Alhamudulillah, buku tersebut telah habis saya baca, dan mcm2 boleh di kongsi dlm buku ini. apa yg saya boleh puji, banyak nasihat, cara, info bab2 rumah tangga yg boleh di jadikan nota / bahan rujukan dlm keharmonian rumah tangga, buku ini di tulis oleh Zailan Yusoff....

so saya copy gambar ini dlm blognya.
























MENGENAI BUKU ANAI-ANAI DALAM PERKAHWINAN:

I. 142 halaman
ii. Panduan mengenalpasti dan mengatasi masalah yang tersirat dalam rumahtangga
iii. Disertakan dengan Check list apa patut dilakukan bai mengatasi/mencegah wujudnya masalah
iv. Disertakan juga kaedah menganalisis SWOT dalam perkahwinan 


PETIKAN DARI KANDUNGAN BUKU ANAI-ANAI DALAM PERKAHWINAN

Anai-anai, sejenis serangga perosak yang membinasakan mangsanya secara senyap dan tidak kelihatan dengan mata kasar dan hanya disedari oleh mangsa setelah kerosakan yang dialami menjadi sukar untuk diperbaikki lagi. Jika pun mahu diperbaikki, akan melibatkan tenaga, masa dan kos yang amat tinggi. Anai-anai juga adalah silent killer atau pembunuh senyap. Bayangkan apabila lantai rumah kita tiba-tiba reput dan kayu-kayunya berserpihan dan berhabuk. Kita tidak boleh hanya memperbaikki bahagian yang reput sahaja kerana kesan serangan anai-anai ini bukan setempat malah ia merebak keseluruhan lantai, dan tidak mustahil ia telah ’memakan’ keseluruhan rumah!. Lebih memeranjatkan ialah walaupun anai-anai ini kecil namun mempunyai kuasa untuk meruntuhkan sebuah rumah tanpa disedari oleh tuan rumah!.
Jika kita pernah melihat pakar penghapus anai-anai membuat kerja-kerja menghapus, kita dapat lihat betapa teliti dan berhati-hatinya mereka menjalankan kerja mereka. Ketelitian yang tinggi amat diperlukan bagi menghapus terus ’sarang’ dan ’punca’ hidupnya anai-anai yang pada setiap masa menunggu untuk menyerang mangsanya. Setiap sudut disembur dan diwapkan agar racun yang khas ini dapat meresap ke celah-celah lubang serta alur lantai yang berpotensi dilalui dan diserang oleh anai-anai. Bukan mudah untuk mencari punca dan sarang anai-anai jika tidak betul-betul memahami habitat anai-anai. Kesilapan teknik yang digunakan, memungkinkan untuk anai-anai terus hidup dan membiak lebih dahsyat lagi serta memakan lebih banyak kayu-kayu secara senyap-senyap.
Sebuah perkahwinan yang bermasalah tetapi zahirnya kelihatan bahagia juga boleh diibaratkan seperti sebuah rumah yang sedang dimamah oleh anai-anai secara perlahan. Sekiranya tidak diambil tindakan pemusnahan atau pencegahan, rumahtangga yang dibina akan hancur sebagaimana hancurnya sebuah rumah yang dipenuhi dengan anai-anai yang bersarang. Dalam konteks ini kita ibaratkan masalah yang dihadapi dalam perkahwinan itu sebagai anai-anai. Yang membezakan masalah ini dengan masalah lain ialah, masalah ini tidak dapat dikesan kewujudannya dalam sesebuah perkahwinan sehinggakan dari mata kasar perkahwinan ini cukup sempurna tanpa masalah yang ketara seperti campurtangan pihak ketiga, tekanan di tempat kerja dan juga masalah pasangan yang curang. Apakah masalah yang boleh kita anggap sebagai anai-anai ini dan mengapakah pasangan yang menghadapinya memilih untuk membiarkan sahaja ia berlalu dan memakan perkahwinan mereka tanpa mengambil tindakan pencegahan?. Mari kita bincangkan dengan lebih lanjut mengenai perkara ini. 

Penentu Kebahagiaan Perkahwinan

Perkahwinan dipengaruhi oleh pelbagai penentu yang dijangka dan tidak dijangka. Kajian menunjukkan tiada penentu yang khusus yang bertanggungjawab ke atas tahap kepuasan pasangan dalam perkahwinan. Apa yang menjadi lebih ketara dan memberi kesan kepada tahap kepuasan adalah keupayaan pasangan untuk berunding bagi mengatasi penentu tekanan, mencari hasil yang lebih dipersetujui dan positif. Untuk mencapainya, setiap pasangan perlu menggunakan kemahiran personal dan interpersonal mereka. Penentu kebahagiaan perkahwinan yang paling signifikan ialah keupayaan pasangan untuk menggunakan kemahiran ini untuk mewujudkan keintiman dan kemesraan serta menguruskan konflik. Kedua-dua kemahiran ini dilihat sebagai faktor penentu asas yang membolehkan pasangan untuk menghadapi tekanan dan tempoh transisi sepanjang hayat perkahwinan mereka. Di samping terdapat banyak pembolehubah yang menentukan kebahagiaan perkahwinan, kemesraan, keintiman dan penyelesaian konflik membentuk ciri-ciri dalaman. Keseluruhannya faktor kemesraan, keintiman dan penyelesaian konflik ini merupakan faktor utama yang menentukan tahap kepuasan perkahwinan dan faktor-faktor ini melibatkan pengurusan kecerdasan emosi antara pasangan. 

tak rugi membelinya...banyak kegunaan utk di jadikan panduan

CARA UNTUK MENDAPATKAN BUKU INI:

Jika saya bercerita panjang lebar lagi mengenai buku ini di blog saya ini, rasanya sahabat-sahabat saya di luar sana mungkin tidak akan dapat benar-benar menghayati apa yang saya cuba sampaikan melalui nukilan saya ini. Oleh itu, saya cadangkan sauadara/saudari memperolehi buku ini terus dari saya kerana naskah ini TIDAK ADA DIJUAL di mana-mana kedai buku. Masih lagi berada ditangan saya. 

Bagi yang berminat, silalah emailkan order ke email ini dengan memberikan details seperti berikut:

i. Nama :
ii. Alamat
iii. Bilangan naskah yang diperlukan. 
Harga senaskah RM30 (RM25 harga buku + RM5 untuk penghantaran)

Saya akan respond pada email saudara/saudari mengenai cara pembayaran. 


Email : zaiyus57@yahoo.com 
ATAU 
laluanminda@yahoo.com

tapi saya membelinya dgn Syana, (anak sedara )


No comments:

My Anniversarry

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers